September 12, 2017

✧ Mitä on cosplay? ✧

Moikka pitkästä aikaa! Olen jo pidemmän aikaa halunnut kirjoittaa tästä kyseisestä aiheesta, koska se on lähellä omaa sydäntäni siitäkin huolimatta, etten ole kauheasti tätä vielä ehtinyt harrastamaan. Olen tainnut aiemmin sanoa täällä blogin puolella, että olen kiinnostunut japanilaisesta musiikista, muodista, kulttuurista ja piirrossarjoista eli animesta. En tiedä kuinka monelle lukijalle kyseiset aiheet ovat tuttuja, mutta valaistakseni otsikon luomaa kysymystä, tässä teille vastaus! Eli mitä cosplay oikein on?

Cosplay tulee japanin kielisestä sanasta コスプレ = kosupure ja tarkoittaa lyhyesti siis harrastusta pukuleikkien parissa. Tätä harrastavat pukeutuvat jonkin hahmon asuun ja tekevät kaiken useimmiten itse. Yleensä ihmiset valitsevat jostain piirrossarjasta tai pelistä hahmon ja pukeutuvat sitten heidän asujaan ja tyyliään mukaillen. Saa tietenkin valita ihan kenet tahansa, jonka asuun haluaisi pukeutua, ei ole kiveen kirjoitettu, että hahmon pitäisi olla ainoastaan esimerkiksi animesarjoista. Itse olen tosin kiinnostunut pukeutumaan animesarjojen hahmoiksi, koska noh, kuten sanottua, olen jo yli kymmenen vuoden ajan katsonut animea. 

Tekemiään asuja voi esitellä erilaisissa tapahtumissa, joita järjestetään ympäri maailmaa. Mä en ole ehtinyt käydä monessakaan tapahtumassa, joita kutsutaan coneiksi (= tulee englannin kielisestä sanasta convention), mutta mulla on onneksi koko elämä edessä! Viime viikonlopun tosin vietin Emman kanssa Tampereella järjestettävässä Traconissa pukeutuneena yhden lempparihahmoni asuun! Kuvia on kyllä tulossa. 
Suosituimpia tapahtumia Suomessa ovat luultavasti juurikin tämä Tracon, talvella pidettävä Desucon Frostbite, kesällä pidettävä Desucon sekä Animecon. Näiden joukkoon lukeutuu muita hieman pienempiäkin tapahtumia.
Vaikka oon ehtinyt elämäni aikana käydä vain muutamassa näistä, on ollut silti ilo huomata, miten monet oikeasti panostavat asuihinsa ja kaikkiin niihin ihaniin pieniin ja vähän suurempiinkin yksityiskohtiin. Mikäli teitä kiinnostaa lukea enemmän tästä aiheesta, kurkatkaapa tämä linkki! Tiedän että hyvin monet - ikävä kyllä - ajattelevat tämän olevan lapsellinen ja typerä harrastus, mutta omasta mielestäni se on kaikkea muuta kuin typerää. Se on luovaa puuhaa ja sitä kautta saa ihan oikeasti hyviä ystäviä, jotka kestävät monen vuoden ajan. Samalla pääsee myös ns. bondaamaan samanhenkisten ihmisten kanssa, se on ihan huippua!

En tiedä kuinka moni oli oikeasti kiinnostunut tästä aiheesta, mutta sainpahan ainakin tekosyyn kertoa Emman ja mun viime viikonloppuisesta Tampereen reissusta :D Lähdettiin tosiaan lauantaina kello 10.30 kohti määränpäätä ja hotellille päästyämme joskus yhden aikoihin alettiin valmistautua omien pukujemme kanssa. Meillä oli tuohon Traconiin koko viikonlopun rannekkeet, joten päästiin hyvin kiertelemään ja näkemään muidenkin osallistujien asuja! En kauheasti muiden puvuista ottanut kuvia, koska kamera oli repun pohjalla suurimman osan ajasta, mutta sunnuntaina pidettiin Emman kanssa kahdestaan vähän parempi kuvaussessio meidän asuistamme. Niitä siis seuraavaksi! Meidän hahmot olivat sellaisesta animesta kuin D.Gray-man, joka on mun yksi kestosuosikkini! Mä olin Allen Walker (vasemmalla) ja Emma Lenalee Lee (oikealla).



Siinä hieman kuvia Emmasta! Sitten mun ne vähäiset onnistuneet... :-D


Mitä mieltä olette? Näytetäänkö edes vähän noilta hahmoilta? Mulla oli ainakin todella hyvä olo tuon puvun kanssa, koska aikaisemmat cosplayni ovat olleet jokainen vähän niin tai näin... Eikä johdu puvuista, vaan lähinnä siitä, etten ole osannut kantaa niitä kunnolla ylläni tai en ole kokenut olevani tarpeeksi "hyvännäköinen" ne päällä. Myös peruukit ovat yksi suuri murheenkryyni, kun haluaisi niiden tietysti näyttävän täsmälleen samanlaisilta kuin hahmoilla on, mutta ei se aina niin mene. Tällä kertaa tuntui kuitenkin onnistuneelta ja taidettiin olla ainoat, jotka pukeutuivat tämän sarjan hahmoiksi. Saatiin myös paljon kehuja ja kuviakin tultiin pyytämään, mikä sai meidät entistä paremmalle tuulelle! En millään malttaisi odottaa seuraavaa conia :-)

Olisiko teillä joillain innostusta nähdä toisessa postauksessa kuvia mun aiemmista pukuleikeistäni? Voisin nimittäin ihan mielelläni väkertää sellaisen postauksen! Nyt kuitenkin, hyvää tiistai-illan jatkoa 😺

6 comments:

  1. Löysin sun blogin, kun olit kommentoinut toiseen blogiin. Tosi mielenkiintoinen postaus ja olisi kiva nähdä lisää sun pukuleikkejä. Itsellä ihan erilainen tyyli, mut nää on tosi inspiroivia :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi kiitos paljon kommentista! :) Kiva että tykkäsit lukea tätä, vaikka meidän tyylit ei välttämättä kohtaakaan. Ajattelin kyllä tehdä kuvapostauksen mun aikaisemmistakin pukuleikeistä, joten stay tuned!

      Delete
  2. wau mikä cossi!! Ittee harmittaa ihan vietävästi, etten päässy traconiin tänävuonna. Oltas niin miehen kans haluttu tulla ;_;

    Cosplaaaminen on musta hienompia harrastuksia mitä on, ja hurjat rispektit kaikille cossaajille! Ite oon cosplayannu vaan kerran ja siitä on aikaa, eikä se asu ollu kauheen hienokaan XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi kiitos!<3 Toivottavasti pääsisitte ensi vuonna :( Traconissa oli nimittäin tosi kivaa ja näki tosi paljon hienoja cosseja!

      Samaa mieltä! Mäkään en ole kauan ehtinyt cossaamaan ja mun ensimmäinen cosplay oli kans niin kamala, ettei mitään rajaa XD Mut ainakin voi muistella lämmöllä! Oon kyllä tosi tyytyväinen tähän cossiin, tuntui tosi hyvältä se päällä. Saa nähdä, mitä keksin helmikuiseen Umiconiin, joka järkätään Turussa!

      Delete
  3. Mun mielestä cosplay on tosi jotenkin hienoa! :) Mä tykkään etenkin niistä ketkä pukeutuu Disneyn eri hahmoiksi :D Oli siis mielenkiintoista kun teit postauksen itselleni kuitenkin melko vieraasta aiheesta. Tuo sun asu on kyllä tosi siisti ja nuo kuvat susta ihania :)<3 Hyvin onnistunut asu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mun mielestä on ihanaa, että ihmiset cossaavat vaihtelevasti kaikenlaisia hahmoja :) Välillä haluaisin itsekin cossata jotakuta Disneyprinsessaa, mutta saa nähdä... Oon nyt vain hurahtanut näihin animehahmoihin :D Kiva kuulla, että tykkäsit lukea ja kiitti paljon kehuista!<3

      Delete

you can write a comment in finnish, english, swedish, italian or french!